ДПА 2018 рік ІІ
варіант підсумкової контрольної роботи з української мови
1.
Читання
тексту мовчки
ДІДОВА ПАСІКА (за Василем Чухлібом)
Біля кр..ниці стояла в..личезна
дубова ді..(ш,ж)ка з водою. Вода проти палючого сонця (на)грівалась.
Варочка (що)дня поливала нею квіти та вишеньки біля хати.
(В)ранці Варочка
зачерпнула води у відеречко, зирк — а у воді б(дж, ж)ола плаває, борсається, намагаєть(ц,с)я змахнути (с,з)моклими крильцями.
Варочка
поставила відерце й почала пильно ро(с,з)глядати бджолу. (47 слів)
Чи то
бджолі закортіло скупатися, чи води напитись? Бджілка перебирала лапками. Але крильця
намокли, й нічого з тих силкувань не виходило.
«Еге, вона ж не злетить, ще й потонути може!» —
подумала Варочка. Проте дівчинка боялась навіть доторкнутися до бджоли — ще
вжалить. І Варочка загукала:
—
Дениску-у-у! Швидше йди сюди! Тут бджола тоне!
Дениско миттю шурхонув із вишні, де рвав ягоди
на вареники. Плутаючись
у картоплинні, підбіг до Варочки.
— Хто
тоне? Де?
—
Бджола... У відеречку...
Дениско — хлопчина метикуватий. Він швиденько знайшов
тоненького прутика і вихопив бджолу з води.
—І що
тепер з нею робити? — подивився на Варочку, яка ніяк не могла заспокоїтись.
—
Мабуть, це бджола з пасіки діда Оксена, — сказала Варочка.— Давай віднесемо її
туди!
Варочка
знайшла коробочку з-під сірників. Помістили туди бджілку.
У липовому гаю є ціле містечко з голубих, білих, червоних будиночків.
Вулики, мабуть, для того пофарбував в різні кольори, щоб легше було бджолам
домівку знаходити.
Біля куреня, під старою грушею сидів дід Оксен,
щось стругав.
— Ваша?
— Дениско розчинив коробочку, в якій ледве повзала втомлена бджола.
Пасічник неквапливо вийняв з кишені окуляри, примружився:
—
Авжеж, моя! Свою худібку я завжди впізнаю.
Діти розповіли йому, як вони стали бджолі у пригоді.
Дід Оксен слухав і примовляв:
— Ну й
рятівнички! Оце я розумію! Дякую, що принесли мою красуню.
Він пригостив їх медом, сотовим, пахучим. А
бджола тим часом вилізла з коробочки і раптом злетіла, та високо здійнятися не
змогла, сіла дідові на бороду. Пасічник не займав її.
— Нехай
зігріється,— сказав, усміхнувшись.
Коли бджола заметушилася, дід виплутав її з
бороди, посадив па широчезну долоню. Бджола продзижчала щось, зблиснула золотою
цяткою над столом і зникла у верховітті старої груші.
(311 слів)
2.
Познач,
кого рятували діти.
o
А)
бджолу
o
Б)
пташку
o
В)зайчика
3.
Допиши
речення.
Бджола не могла високо злетіти, тому що…………………………………..
4.
З’єднай
слово і його тлумачення.
Борсається швидко зліз
Шурхонув безладно рухалася
Заметушилася намагається вибратися
5.
Спиши
виділену жирним шрифтом частину тексту.
6.
Укажи
антоміми до слова чистий.
А)
охайний, чепурний, акуратний
Б)
брудний, замурзаний, неохайний
В)
прозорий, ясний, безхмарний
7. З’єднай дієслова
з відповідними синонімічними висловами.
Обманути
набрати в рот води
Мовчати
накивати п’ятами
Утекти
обвести навколо пальця
8.
Установи
зв’язки між членами речення за допомогою питань.
Біля криниці стояла дубова діжка з водою.
9.
Напиши
текст про те, чи доводилось тобі допомагати тваринам (3-4 речення).
Комментарии
Отправить комментарий